neděle 25. listopadu 2012

Občas plovoucí Divadlo Aqualung


Říkala mi tuhle kolegyně, jak má pocit, že se pohybuje v trošku začarovaném kruhu pražských divadel - pořád chodí do těch stejných, co stojí za vidění, asi už viděla, čeká na další premiéry. A ty nadchnout mohou, nebo taky vůbec ne. A jak prý z toho ven. (Já vím, mají to lidé starosti, někdo je rád, když se dostane do divadla jednou za rok; ale tohle je vlastně problém docela příjemný). Vůbec nejsem žádný odborník, i když chodím do divadel hodně, jakýsi „recept“, nebo spíš nápad, jsem ze sebe nakonec přece jen vyždímala. Pro mne jsou tím narušením kruhu jednak hostující soubory - ostravští Bezruči, brněnská Reduta, hradecké Klicperovo…jen tak namátkou, jednak sem tam nějaký objev či objevíček. Za poslední rok třeba soubor Aqualung. A právě o něm teď trošku víc.
Někteří ho mají spojený s bratry Formanovými, propojení spočívá ale jen v tom, že soubory se kamarádí a Aqualung v létě vystupuje na lodi Tajemství, ať už kotví v Praze, nebo dopluje do jiného přístavu. Principálem je Lubor Šplíchal, osobnost to zajímavá navýsost, neboť není jen hercem, ale také nadšeným jachtařem, hlavně však očařem. Opravdu, vystudoval herectví i medicínu a jak v jednom rozhovoru řekl, teď si chodí několikrát v týdnu zaoperovat, jinak hraje. Ale k věci už. Mám pocit, že některé informace z jejich webových stránek mohou být zavádějící a někoho možná i odradit. Třeba ta, že se věnují kabaretu a revue. Sama bych si pod tím představila pásma scének a písniček, tak to ale vůbec není. Viděla jsem od nich tři inscenace a vždy to byly ucelené dějové příběhy. Pravda, zpěv a hudba nechybí. A to živá hudba - malinký orchestr na jevišti a zpívající herci, někteří výborně. Přiznávají inspiraci V + W nebo Lipským, Brdečkou … ta je tam tedy vidět, krásně vidět. Idylická minulost, staré filmy, technické vynálezy. Lubor Šplíchal je navíc v některých momentech opravdu Oldřichem Novým (nejen v Pytlákově schovance 2010 aneb Šlechetném milionáři, kde mu nic jiného nezbývá J), těžko se to popisuje, on ho lehce, láskyplně a chytře paroduje, zároveň mu tím (alespoň v mém vidění) vzdává poctu. Dalším důležitým aspektem je scénografie a kostýmy. Scéna vytvořená geniálně, téměř bez přestaveb se mění prostředí; kulisy a rekvizity slouží k rozličným účelům, není ale to prvoplánové. Naopak, chytré a vtipné zároveň, což neplatí jen pro scénu, ale pro celé hry. Někteří ze souboru jsou původem loutkoherci, i principy tohohle divadelního oboru se v Aqualungu tedy uplatní, často přeneseně. Takže pozor, žádné maňáskové divadlo. Tím uplatněním myslím třeba moji oblíbenou Pytlákovu schovanku a oddací scénu, při které v malém okénku sledujeme jen nohy herců.  

Kromě inscenace již zmíněné, tu bych doporučila jako případnou ochutnávku, viděla jsem ještě Příliš skromného Nicka Cartera a Válku s mloky (ta zatím pro mne asi nejslabší), a ráda bych i zbytek. Není léto, Aqualung je tedy k vidění nejčastěji v Žižkovském divadle. Že se o nich příliš neví, dá se jít bez zamluvených lístků na poslední chvíli. Třeba když má člověk pocit, že žádnou „těžkou intelektuálštinu“ by nezvládl, ale milou chytrou zábavu naopak potřebuje.
Vše důležité tady.

Žádné komentáře:

Okomentovat