úterý 19. listopadu 2013

Jsem vděčná za mobily ve třídách

A taky za noteboky, tablety a jiná udělátka s internetovým připojením. Ne, nezbláznila jsem se, nepotřebuji jít za každou cenu proti proudu a nechystám se vynášet moderní technologie do nebeských výšin. Taky občas někoho okřiknu a docela se dokáži vžít do učitele s touhou vyhodit třicet přístroječků po jednom z okna, děsí mne příznaky závislosti. Přesto si budu (doufám dlouho ještě) trvat na větě z titulku. Ono když učíte angličtinu, hlavně starší studenty, diskutéry a většinou dost chytré lidi, stává se vám nezřídka, že v jedné hodině probíráte výhody a nebezpečí jaderných elektráren, v další eutanázii, ve třetí pohled cizinců na nás Čechy a nakonec, nejlépe těsně před obědem, nástrahy různých diet J. A já, jak nemám v hlavě všechno, ba jak tam toho mám pramálo, bývám neschopna reakce. To si tak připravíte otázku, jakéže přírodní katastrofy v Austrálii se často objevují ve zprávách a máte na mysli požáry buše, už jim tu odpověď čtete ze rtů, když někdo vykřikne „El Niño“ a někdo jiný „povodně“ a vy marně (jste-li já) hledáte nějaký hodně dobře uzamčený paměťový šuplíček, abyste vysekli přenádhernou, vyčerpávající a dobře zapamatovatelnou odpověď o tom, jak to spolu souvisí, že je to tedy spíše La Niña atd. atp. A oni vidí vaše tápání a už hledají online. Často je to složitější (jako ve zmíněném případě) a já musím slíbit, navíc nezapomenout!, že to do příště nějak smysluplně shrnu, často nás však technika zachrání. Stejně je to mnohdy se slovíčky, příklady, v jakých kontextech a jak se dá co použít, s odstíny významů.

A tak, ač platí věty z úvodu, doufám, že nějaký totální zákaz moderních vynálezů ve výuce nás nečeká, že se s jejich výhodami naučíme pracovat, aby nám k něčemu byly, ale zároveň nás nezahltily. Přiznávám taky, že jsem se usmívala, když nedávno kolega vyprávěl, jak si z nejmladších studentů vystřelil a s vážnou tváří jim tvrdil, že podle školního řádu mají přístroje nejen vypnout, ale také z nich vyndat baterky J. A oni se začali chudinky s mobily mořit a vůbec nevěděli, jak na to! Poker face mu nevydržel dlouho!

Žádné komentáře:

Okomentovat