pondělí 11. února 2013

Tučková podruhé


Žítkovské bohyně dočetla jsem právě teď. Mám kamarádku, která strašně touží vydat se do toho kraje, mám jinou, také z knihy nadšenou s téměř stejně nadšeným manželem. A já? Že jsem po Vyhnání Gerty Schnirch neměla kdovíjaká očekávání a že jsem o tom tématu pranic nevěděla, byl můj čtenářský zážitek lepší. Trvám si však na tom, že Kateřina Tučková není dobrá prozaička. Obdivuji ale tu spoustu práce se sháněním materiálů, se studiem dokumentů. Znovu jsem ale měla podobný pocit jako u „Gerty“ - radši bych si o příbězích, praktikách a osudech bohyň přečetla v knize populárně naučné (i takovým jsou udělována různá ocenění, aby si jich čtenáři všimli J), románová kostra působila na mě na několika místech hrozně uměle, skoro se mi chce říct školsky. (Pro ilustraci jen střípek, co mám třeba na mysli: Dora se má dozvědět něco o své matce, postavíme ji tedy pod okno, kde „náhodou“ vyslechne rozhovor své tety s jinou starousedlicí. A tak je to mnohokrát). Nemám jedno konkrétní místo, kde bych měla pocit, že autorce „definitivně“ došly síly (snad až na samotný závěr, posledních nějakých padesát stránek), spíš se z mého pohledu slabší a silnější (přiznávám, i napínavá) místa střídala. Jsem ale ráda, že jsem Bohyně přečetla, ani tentokrát neodrazuji, čtivá ta kniha rozhodně je.
Dvakrát mě při čtení přepadly otázky, touhy či myšlenky, které autorka nejspíš vyvolat nechtěla. Ta první je obrovská touha po horách…Odjet, do nějakých, jedno jakých, tak týden v nich jít!  S baťohem, bez lidí, zastavovat se na chalupách, kupovat sýr J… to si tedy ještě musím nějaký ten měsíc počkat. Pak snad. I to chození v lijáku jsem Doře záviděla (ten by tedy nemusel být celý ten týden J).
Druhá byla závažnější. Myslela jsem, že ji už mám vyřešenou, ale asi ne. Má smysl pátrat v Stb archivech? Po konkrétním jménu? Po blízkém jménu? Není to něco, co by mě nějak pálilo, ubíjelo, ale… v hlavě to jak vidno mám pořád.

Žádné komentáře:

Okomentovat